یکی از تفاوت های موجود بین فروشگاه های سنتی و فروشگاه های نوین، تفاوت در ویترین فروشگاه هاست.
ویترین، پیشانی فروشگاه ما است و می تواند اولین نقطه برقراری ارتباط ما با مشتریان باشد. امروزه، از یک سو آشنایی با فضاهای کسب وکار نقاط مختلف دنیا، از سوی دیگر افزایش جمعیت جوان و تنوع طلب کشور و حضور بیشتر آنها در بازارها و مراکز خرید در کنار تغییر جایگاه و شکل فروشندگی از مغازه های کوچک به فروشگاه های بزرگ و با مساحت بیشتر و همچنین عوامل دیگر از این دست منجر به این شده که استفاده از ظاهری برازنده تر و جالب توجه تر برای عرضه محصولات، کاربردی گردیده و اهمیت بسیاری پیدا کند.
می دانیم که سال های زیادی است که «ویترین زدن» به عنوان یک کسب وکار و شاید هنر شناخته می شود.
ویترین چه کاربردی دارد؟
ویترین به عنوان ورودی و نمایه فروشگاه، کاربردهای مهمی دارد از جمله:
- جلب توجه مشتری : ویترین زیبا و مناسب می تواند عابران در حال گذر و چه بسا سوار بر خودرو را به سوی فروشگاه ما جلب کند
- ایجاد تصویر ذهنی زیبا: ویترین زیبا و چیدمان مناسب آن، علاوه بر اینکه از فروشگاه و محصولات در معرض دید مشتری یک تصویر زیبا ارائه می کند، حتی این پیش فرض را هم در ذهن مشتریان بالفعل و بالقوه می سازد که بقیه اجناس ما هم که در معرض دید او نیستند زیبا و شیک هستند.
- ایجاد حس مشتری مداری: برازندگی ظاهر فروشگاه هم تا حدودی شبیه برازندگی ظاهری افراد، این تلقی را در ذهن مشتری ایجاد می کند که در این فروشگاه به او اهمیت داده خواهد شد.
- اجازه یک برآورد قیمتی به مشتریان : علاوه بر نمای بیرونی و قابل رویت ساختمان فروشگاه، محتویات و نحوه چینش محصولات داخل ویترین هم (ولو به شکل غیر مستقیم) اجازه یک برآورد اولیه از قیمت اجناس داخل فروشگاه را به بینندگان می دهد.
در کسب وکارهای سنتی و فروشگاه های قدیمی، هر فروشگاه تعداد نسبتاً محدود و کم تنوعی از اجناس داشت که تقریباً خیلی راحت می شد به این نتیجه رسید که در هر فروشگاهی انتظار وجود چه اجناسی را می توان داشت. واقعیتی که هنوز هم در برخی فروشگاه های شهرهای بزرگ و بسیاری از فروشگاه های شهرستان های کوچک تر و روستاهای کشورمان دیده می شود. اما فروشگاه های بزرگی که از گوشه گوشه شهرهای بزرگ سر برآورده اند، یا فروشگاه هایی که به توزیع محصولات برندهایی خاص مشغولند دیگر نمی توانند به همان شیوه سنتی ویترین بزنند. ولی همچنان شاهد هستیم که برخی شاغلان فروشگاه های جدید و حتی زنجیره ای، از آن سبک قدیمی استفاده می کنند.
گاه این عدم تناسب بین نوع محصولات و ویترین به حدی است که مشتری با انتظاری خاص وارد فروشگاه می شود و با محصولاتی غیر از آنچه انتظار داشته روبه رو می شود.
قسمت ناخوشایند ماجرا زمانی است که فروشگاه محصولات شیک، به روز، مناسب سلیقه یک قشر خاص و با سطح قیمتی مناسب گروه خاص جامعه را عرضه می کند، ولی ویترین فروشگاه به هیچ وجه جلب کننده توجه جامعه مشتریانش نیست.
بی توجهی به اهمیت ویترین گاه به درجه ای می رسد که آن فردی که باید وارد فروشگاه شود و انتظار خرید توسط او را داریم وارد نمی شود و کسی که به دنبال محصولاتی با ویژگی دیگر و مناسب سلیقه خودش می گردد وارد فروشگاه می شود ولی به علت تفاوت موجود بین انتظارات و موجودی فروشگاه، با نارضایتی و ناخرسندی فروشگاه را ترک می کند. یعنی عدم توجه به اهمیت ویترین، برای ما به صرف هزینه ای منجر می شود که به هیچ وجه درآمدزایی مورد نظر را نخواهد داشت.
حال راه حل چیست؟
اگر قرار است که ویترین فروشگاه کارکرد اصلی خودش را داشته باشد باید حائز ویژگی هایی باشد؛ از جمله:
- زیبا باشد.
- نور پردازی مناسب داشته باشد. (مناسب از جهت مسیر و اندازه نورگیری ویترین، رنگ محصولی که در آن به نمایش گذاشته می شود و آنچه باید مشتری ببیند.)
- نمایش دهنده مختصات جالب توجه باشد. مختصاتی از محصول که برای جلب توجه مشتری لازم است شامل ویژگی های ظاهری است که با نحوه مناسب چینش اتفاق می افتد و البته مختصاتی را که دیدنی نیست با استفاده از نوشتار و نصب آن در مکان مناسب باید به او نشان داد.
- جدیدترین و جذاب ترین محصولات را در خود داشته باشد. “جدید بودن” از این جهت که مشتریان قرار نیست و دوست هم ندارند که یک محصول تکراری را بارها و به مدت طولانی نظاره گر باشند ، “جذابیت” هم که ناگفته پیداست باید بسته به نوع مشتریان و شرایط سنی و سلیقه ای آنها باشد. شناخت رنگ سال و رنگ فصل و رنگ مناسب سنِ غالبِ مشتریان ما که چندان دشوار نیست؛ اگر محصولی غیر از پوشاک ارائه می کنیم هم باز “جذاب ترین نمونه” قابل تعریف است؛ حتی در مورد کالایی مثل چاپگر و …
- از آنچه داخل فروشگاه وجود دارد خبر بدهد. اگر رنگ های متفاوت و متنوعی از یک محصول در فروشگاه وجود دارد و طبیعتاً امکان چینش همه آنها در ویترین وجود ندارد، باید به شیوه ای مناسب بتوانیم به اطلاع مشتریان برسانیم. مثلاً اگر فروشگاه پوشاک است، چند رنگ دیگر محصول را پایین مانکنی که در ویترین هست بچینیم یا با نوشته ای که روی شیشه نصب می کنیم به اطلاع مشتری برسانیم که رنگ های دیگری در داخل فروشگاه وجود دارد یا مثلاً از تنوع سایز با همین شیوه او را با خبر کنیم.
شغل شما چیست؟
- بیمه
- فست فود
- رستوران
- هتل
- آموزشگاه
- خدمات توریسم و جهانگردی
- دندانپزشکی
- تعمیرگاه
- یا سایر مشاغل خدماتی
شاید برای شما سوالی پیش آمده باشد که شغل من یک شغل خدماتی است و محصولی برای نمایش در ویترین ندارم و یا دفتر کار من درون یک ساختمان قرار دارد و آنجا اصلا ویترینی ندارد .
حال من چگونه می توانم محصولاتم را به مشتری عبوری معرفی نمایم؟
در مشاغل خدماتی، صحبت در خصوص ویترین به تنهایی، کار را کمی دشوار می کند. لذا ترکیبی از چند مورد را که باید مشاغل خدماتی ای چون دفاتر بیمه، رستوران و دفاتر توریستی و جهانگردی و دیگر مشاغل خدماتی آنرا رعایت نمایند در زیر ذکر می کنیم:
- نمای بیرونی ساختمان یا دفتر شما
- نما و طراحی درونی دفتر شما
- نوع و نحوه چیدمان تجهیزات
- پوشش پرسنل
- نظافت محیط داخل و تجهیزات موجود
- خوشبو بودن محیط کسب و کار
- تجهیزات سلف سرویس
- بروشور و کاتالوگ های موجود
اینها مواردی هستند که هر کدام بر تاثیرپذیری مشتری از کسب و کار شما بطور حتم موثر خواهد بود و می تواند طرز نگرش مشتری را از شما، شرکت و محصولاتتان به سمت موفقیت سوق دهد .