بررسی چند ساعتهای که در فروشگاه شهروند انجام شد نشان میدهد وقتی مردم وارد فروشگاه میشوند در چند دقیقه اول مقاومت زیادی در برابر خرید دارند. آنها بلافاصله به محض ورود به فروشگاه خرید را آغاز نمیکنند.
اغلب اولین خرید، سختترین خرید است. وقتی اولین محصول در سبد قرار گرفت، محصولات بعدی بسیار راحتتر در سبد قرار میگیرد.
ملاحظه جالب دیگر آن بود که خریداران در چند دقیقه اول با دقت اطلاعات روی محصول را میخوانند و به قیمتها توجه زیادی نشان میدهند و با سختگیری زیاد کالاها را انتخاب میکنند. ولی هرچه زمان حضور در فروشگاه بیشتر میشود و به پایان خرید نزدیکتر میشوند این سختگیری کمتر میشود.
اغلب کسانی که یک ساعت در فروشگاه بودند قیمت اولین محصولی که برداشته بودند را به خاطر داشتند ولی قیمت آخرین کالاها را به یاد نداشتند.
بنابراین در فروشگاههایی که محصولات زیادی وجود دارد اولین خریدها بسیار تعیینکننده هستند.
اگر محصولات حراجی و با تخفیف زیاد را به ابتدای فروشگاه منتقل کنیم، اولین خرید را آسانتر میسازیم و سرعت خریدهای بعدی نیز افزایش مییابد. همچنین انتقال جذابترین و پرفروشترین محصولات به ابتدای فروشگاه میتواند همین اثر را داشته باشد.